الصفحة الرئيسية

كلية التربية والآداب \ اللغات والترجمة

عبدالمحسن ابراهيم هاشم ابراهيم

نسبة اكتمال الملف الشخصي
الجنسية المصرية
التخصص العام اللغة الانجليزية وآدابها
التخصص الدقيق الشعر
المسمى الوظيفي استاذ
الدرجة العلمية (المرتبة) دكتوراه

نبذه مختصرة

- أد/ عبد المحسن إبراهيم هاشم إبراهيم، أستاذ الأدب الإنجليزي (تخصص شعر) -الاهتمامات البحثية‏ الشعر الأيرلندي‏، الشعر البيئي / الشعر النسوي، شعر الحرب، الشعر الهجائي، الأدب المقارن - عضو هيئة التحرير في عدد من المجلات الدولية والمحلية في مجال الأدب واللغة -ممتحن خارجي للعديد من رسائل الماجستير والدكتوراة - مشارك في العديد من المشاريع البحثية Google Scholar: https://scholargooglecom/citations?hl=en&pli=1&user=7AsllB8AAAAJ - مهتم بمجال الجودة والاعتماد الأكاديمي

المؤهلات العلمية

ليسانس الآداب و التربية, بتقدير عام جيد جداً مع مرتبة الشرف، تخصص اللغة ‏الإنجليزية 1995 درجة الماجستير في الأدب الإنجليزي ، بتقدير ممتاز، تخصص شعر، 2002 درجة الدكتوراه في الأدب الإنجليزي بمرتبة الشرف الأولى مع التوصية ‏بالطبع والنشر وتبادل الرسالة بين الجامعات الأخرى، تخصص شعر‏ جهة المنح: جامعة أسيوط (إشراف مشترك مع جامعة أيرلندا الوطنية بمينوث، ‏أيرلندا) ‏، 2007 أستاذ مشارك الأدب الإنجليزي ( تخصص شعر)، 2015 أستاذ الأدب الإنجليزي ( تخصص شعر)، 2020

الاهتمامات البحثية

الشعر الأيرلندي‏ الشعر البيئي / النسوي شعر الحرب الشعر الهجائي الأدب المقارن

الخبرات والمناصب الإدارية

مشرف وحدة الجودة والاعتماد الأكاديمي بكلية التربية والاداب-جامعة تبوك-المملكة العربية ‏السعودية عضو اللجنة الدائمة للتخطيط والصياغة النهائية لمشروع التقويم التطويري لجامعة ‏تبوك-المملكة العربية السعودية‏ عضو لجنة مراجعة وتدقيق تقرير الدراسة الذاتية للاعتماد المؤسسي: جامعة تبوك-‏المملكة العربية السعودية‏ منسق لجنة الزيارة الميدانية أثناء زيارة فريق مراجعي الهيئة الوطنية للتقويم والاعتماد ‏الأكاديمي‎ NCAAA ‎‏ بالمملكة العربية السعودية لبرنامج اللغة العربية بكلية التربية ‏والآداب –جامعة تبوك، مشروع التقويم التطويري بين جامعة تبوك الهيئة الوطنية ‏للتقويم والاعتماد الأكاديمي‏ منسق اللجنة الإشرافية لإعداد تقرير الدراسة الذاتية (ومنسق التقرير ومنسق الزيارة ‏الميدانية) لبرنامج اللغة الإنجليزية بكلية التربية والآداب- جامعة تبوك للحصول على ‏الاعتماد الأكاديمي الدولي من هيئةاعتماد برامج اللغة الإنجليزية بالولايات المتحدة ‏الأمريكية ‏Commission on English Language Program Accreditation (CEA)‎ عضو اللجنة الإشرافية لإعداد تقرير الدراسة الذاتية لقسم مهارات اللغة الإنجليزية بمعهد تعليم اللغات، جامعة تبوك في سعيه للحصول على ‏الاعتماد الأكاديمي الدولي من هيئةاعتماد برامج اللغة الإنجليزية بالولايات المتحدة ‏الأمريكية ‏Commission on English Language Program Accreditation (CEA)‎ عضو اللجنة الإشرافية ورئيس المعيارين الأول والثاني لتقرير الدراسة الذاتية، برنامج بكالوريوس اللغة الإنجليزية، جامعة تبوك في سعيه للحصول على الاعتماد البرامجي (الوطني) عضو لجنة المراجعة الداخلية بعمادة التطوير والجودة، جامعة تبوك، 2021

الجدول الدراسي
اليوم المادة الوقت
من إلى
الأحد Engl 305 Poetry 1 08:00 10:00
الأحد Engl 406 Poetry 4 14:00 15:30
الثلاثاء Engl 403 Drama 3 09:30 11:00
الثلاثاء Engl 406 Poetry 4 14:00 15:30
الأبحاث والمؤلفات
  • ‎‎ ‎"Voicing the Unsayable: Angry Voices in Eavan Bolands In Her Own Image," ‎a paper published in the Fifth International IDEA Conference: Studies in ‎English, ATILIM University, Turkey, 14 -16 April, 2010‎
  • ‎"Shouting across Arabia: The Quest for Artistic Freedom in Suad Al-Sabahs ‎Fragments of a Woman," a paper published in Faculty of Arts Journal, Assiut ‎University, Vol38, April, 2011‎
  • ‎"The Capacity to Suffer in Silence: A Reading of John McGaherns The ‎Barracks," a paper published in Fikr Wa Ibdaa Journal, Vol73, January, 2013‎
  • ‎"Theme via Technique: Fear of the Human World as Reflected in the Poetic ‎Techniques Used in Louis MacNeices Prayer before Birth," a paper ‎published in Arab World English Journal (AWEJ), Vol 4, Special Issue on ‎Literature No1, November, 2013‎
  • ‎"Nature as the Other: The Ethical Dimension in Don McKays Ecopoetry," a ‎paper published in Philology, Vol60, January, 2014‎
  • ‎" Grief for what is human, grief for what is not: An Ecofeminist Insight into ‎the Poetry of Lucille Clifton," a paper published in the International Journal of ‎English and Literature, Vol 5, No 8, October, 2014‎
  • ‎"I watched those agonies": Poetic Witness in Selected War Poems by Wilfred ‎Owen," a paper published in Philology, No62, January, 2015‎
  • ‎"Style and Voice in Selected Poems by Louise Erdrich: A Postmodern ‎Perspective," a paper published in Philology, Vol 34, No 68, June 2017‎
  • ‎"I am the mockingjay…The symbol of the rebellion": A Foucauldian ‎Reading of Suzanne Collins The Hunger Games Trilogy," a paper published in ‎the Faculty of Arts Journal, Cairo University, April, 2018‎
  • ‎"Give birth again / To the dream": Releasing the Caged Bird in Maya ‎Angelous Poetry," a paper published in the Faculty of Arts Journal, Alexandria ‎University, No 94, 2018‎
  • ‎"Enriching the Childs World in Selected Poems by Christina Rossetti, Shel ‎Silverstein, and Valerie Bloom: Insights into Childrens Literature," a paper ‎published in the Journal of Wadi Elneil for Human, Social, and Educational ‎Studies and Researches, Faculty of Arts, Cairo University (Khartoum Branch), ‎Vol4, No23, July, 2019‎
  • ‎"It is the festival of guns, the carnival of misery": A Postcolonial Outlook on ‎the Poetry of Martin Carter," a paper accepted for publication in the Annals of ‎the Faculty of Arts, Ain Shams University, Vol49, No4, (October-‎December), 2021‎
  • When Memory Intervenes: Passion for the Past in DH Lawrences Piano" ‎and Mahmoud Darwishs "To My Mother," a paper accepted for publication ‎in the Annals of the Faculty of Arts, Ain Shams University, Vol51, No3, (July-‎September), 2023‎
  • Austin Clarke: A Study of his Satirical Poetry, a book published by LAP Lambert ‎Academic Publishing, Saarbrücken , Germany, 2014 ISBN:978-3-659-51659-7‎
جوائز التميز
  • جائزة التميز الوظيفي من مدير جامعة تبوك كأفضل عضو هيئة تدريس بكلية التربية والآداب، ‏جامعة تبوك، للعام الجامعي 2018/ 2019م‏
المشاريع البحثية
اسم المشروع وصف المشروع
Ethics of the Health Practitioner in Profession Ethics Courses of Medical Colleges ‎at the University of Tabuk," a paper published in JALHSS – The Journal of Arts, ‎Literature, Humanities and Social Sciences, Vol 68, June 2021 ‎ This project aims to identify the professional ethics included in the Code of Ethics of ‎the Health Practitioner Besides, the study attempts to reveal the extent to which the ‎profession ethics courses offered at the medical and health colleges at the University ‎of Tabuk respond to this code of ethics More importantly, the study proposes some ‎procedures to educate students about these ethics‎
Assessing Awareness of Medical Ethics among University of Tabuk Students," a ‎paper published in JALHSS – The Journal of Arts, Literature, Humanities and ‎Social Sciences, Vol 68, June 2021‎ Ethics education aims to help university students understand moral principles, and analyze and define ‎their own values This project attempts to determine the level of awareness of the medical ethics among ‎the undergraduate colleges at the University of Tabuk
Becoming Interculturally Competent in a Futuristic Business and Tourism ‎Hub: the Case of Saudi Students This research project aims at conducting a large-scale investigation of students’ intercultural ‎competence at the University of Tabuk, reviewing institutional practices and beliefs pertaining to ‎intercultural competence and evaluating the efficacy of different types of pedagogical ‎interventions in developing intercultural competence The project will employ a mixed-method ‎design and integrate multiple perspectives The findings will be of significant value to university ‎stakeholders in developing their academic programs and institutional practices to ensure producing ‎global graduates fit to compete and participate in a multicultural and multiethnic future ‎
معلومات التواصل
البريد الإلكتروني : a.ibrahim@ut.edu.sa
2407