Sign In

Home

Faculty of Education & Arts \ Special Education

MOHMAD ESMAIL MAHMOOD ABU SHAIRAH

Profile Completeness Ratio
Nationality Jordanian
General Specialty Special education
Exact Specialty special education
Job Title Professor 24-50
Academic Degree

Brief Summary

أستاذ التربية الخاصة جامعة تبوك مهتم ببحوث تعليم الصم والاعاقة السمعية ولغة الإشارة، استخدم نظام كتابة لغة الإشارة SignWriting مترجم لغة إشارة معتمد من الاتحاد العربي للهيئات العاملة في رعاية الصم

Qualifications

دكتوراة التربية الخاصة

Research Interests

تعليم الصم لغة الاشارة التربية الخاصة كتابة لغة الاشارة

Experience And Administrative Positions

عضو هيئة تدريس في قسم التربية الخاصة مستشار عميد شؤون الطلاب ابتداء من 2/2/1440 لمدة عام المشرف الاكاديمي لوحدة شؤون الطلاب ذوي الاعاقة ابتداء من 1/6/1441 ولمدة عام

Courses Schedule
Day Course Time
From To
الأحد بحث وقراءة 08:00 11:00
الأحد ساعات مكتبية 11:00 14:00
الأحد مهارات التفكير الناقد 17:00 18:30
الإثنين بحث وقراءة 10:00 14:00
الثلاثاء ساعت مكتبية 10:00 13:00
الثلاثاء مهارات التفكير الناقد 17:00 18:30
الأربعاء ساعات مكتبية 10:00 11:00
Research And Literature
  • Job satisfaction among special education teachers in Jordan‏
  • Effects of inclusion on language development in hearing-impaired students in Jeddah schools: Perspectives of teachers and parents
  • Deaf Community Culture components and its relation to Hearing culture‏
  • The Effect of SignWriting on the Achievement and Vocabulary Acquiring for Deaf Student at Al-Amal School for Deaf in Amman City‏
  • اثر ترجمة خطبة الجمعة بلفة الاشارة على عينة من الصم
  • استخدام كتابة لغة الاشارة في تعليم القران الكريم
  • دلالة المفردات الاشارية في القران الكريم آية الكرسي نموذجا
  • الترادف والجناس في قاموس لغة الإشارة السعودي،
  • مقدمة في علوم لغة الإشارة Introduction to sign language languistics‏
  • دَعمُ السلوك الإيجابي للأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد
  • Effects of the COVID-19 Pandemic Outbreak on the Performance of Sign Language Interpreters
  • The Impact of Attitudes related to Knowledge, Skills, and Emotion on the Understanding of Sign Language among Medical Students‏
  • Violence against women with hearing disabilities in Tabuk, Saudi Arabia‏
  • Development of Emotional Intelligence (EI) Scale for Students of the University of Jordan (UJ) and Verification of its Validity and Reliability at Jordanian Environment‏
  • The Level of Multiple Intelligences of Deaf Adult Students at Al-Ain University and The University of Tabuk‏
Excellence Awards
  • جائزة معالي رئيس الجامعة للبوسترات البحثية
Research Projects
Project Name Project Description
التزام الافراد ذوي الاعاقة بالتعليمات الصحية اثناء جائحة كورونا يهدف البحث الى التدرف على درجة التزام الاشخاص ذوي الاعاقة بالاحترازات الطبية التي تقلل من انتشار المرض
(استخدام لغة الإشارة العربیة لابتكار أدوات تصمیم البرمجة: نحو تقديم لغات برمجة الحاسب لذوي الإعاقة السمعیة استخدام لغة الاشارة في التادريب على البرمجة للطلاب الصم
Developing quality standards for Vocational Rehabilitation Programs for people with disabilities in the Kingdom of Saudi Arabia and verifying their applicability to those programs Developing quality standards for Vocational Rehabilitation Programs for people with disabilities in the Kingdom of Saudi Arabia and verifying their applicability to those programs
Contact Info
Email : Mabushaira@UT.EDU.SA
2435