الصفحة الرئيسية

الكلية الجامعية - أملج \ العلوم الأساسية

سامية حسين محمد جودة

نسبة اكتمال الملف الشخصي
الجنسية المصرية
التخصص العام المناهج وطرق التدريس
التخصص الدقيق مناهج وطرق تدريس الرياضيات
المسمى الوظيفي أستاذ مشارك
الدرجة العلمية (المرتبة) دكتوراه

نبذه مختصرة

أستاذ المناهج وطرق تدريس الرياضيات المشارك، الكلية الجامعية بأملج، جامعة تبوك،، وممارس جودة أكاديمي ومتطوع بالمنصة الوطنية للعمل التطوعي ،، استاذ دكتور تعليم وتعلم الرياضيات بجامعة بنها ،، مصر لي العديد من البحوث المنشورة عدد(18) بحث بالمجلات المحلية والإقلمية،،، الحضور العديد من المؤتمرات بمصر والمملكة العربية السعودية والمشاركة بأوراق بحثية عضو الجمعيات العلمية في مجال تعليم وتعلم الرياضيات،، ممارس جودة أكاديمي من هيئة تقويم التعليم والتدريب بالمملكة العربية السعودية و مدرب دولي معتمد ،، تقديم العديد من الدورات في مجال تعليم الرياضيات والتقنية الحديثة والبرامج الحاسوبية والحزم الإحصائية وعمليات الجودة على مستوى المؤسسي والبرامجي، واساليب التقييم والتقويم تقليد العديد من المناصب الادارية منها، مشرفة لقسم الرياضيات والدبلوم العام في التربية ووحدة التطوير والجودة ووحدة البحث العلمي ووحدة القياس والتقويم مؤلف مشترك لكتاب صعوبات التعلم الأكاديمية دار زهراء للنشر بالرياض & Professor of Mathematics Education, I have many published research papers (18) in local, regional journals Academic quality practitioner Attending many conferences in Egypt and Saudi Arabia and participating in research papers Member of scientific societies in the field of mathematics education and learning Certified international trainer, providing many courses in the field of mathematics education, modern technology, computer programs, statistical packages, quality processes at the institutional and programmatic levels, and assessment and evaluation methods Tradition of many administrative positions, including supervisor of the Mathematics Department, Scientific Research Unit, Quality, Measurement and Evaluation Unit Co-author of the book Academic Learning Disabilities, Zahraa Publishing House, Riyadh

المؤهلات العلمية

دكتوراه تعليم وتعلم الرياضيات ( المناهج وطرق تدريس الرياضيات) - جامعة بنها 2010 جمهورية مصر العربية ماجستير تعليم وتعلم الرياضيات ( المناهج وطرق تدريس الرياضيات) جامعة بنها عام 2007 بتقدير ممتاز مع التوصية بطبع الرسالة على نفقة الدولة وتبادلها بين جامعات ومعاهد مصر بكالوريوس العلوم والتربية تخصص رياضيات بتقدير ممتاز مع مرتبة الشرف الأولي جامعة بنها PhD in Mathematics Education (Curriculum and teaching methods of mathematics) - Benha University 2010 Master of Philosophy in Mathematics Education (Curriculum and teaching methods of mathematics), Benha University, 2007, with an excellent grade, with a recommendation to print the thesis at the expense of the state and exchange it between universities and institutes in Egypt Bachelor of Science and Education majoring in Mathematics with grade excellent with first class honors Benha University

الاهتمامات البحثية

بحوث تعليم وتعلم الرياضيات - المناهج وطرق تدريس الرياضيات التقنية والحزم البرامجية في مجال تعليم وتعلم الرياضيات الذكاء الاصطناعي وادوات الويب وتعليم وتعلم الرياضيات Mathematics education and learning research ,Technology and software packages in the field of mathematics education and learning Artificial intelligence, web tools, mathematics education and learning

الخبرات والمناصب الإدارية

معيدة بكلية التربية جامعة بنها عام 2000م مدرس مساعد بكلية التربية جامعة بنها عام 2007 استاذ مساعد بجامعة بنها ثم جامعة تبوك عام 2011م استاذ مشارك عام 2015 - استاذ دكتور بجامعة بنها عام 2021 م مشرفة قسم الرياضيات الكلية الجامعية باملج عام 2012م مشرفة وحدة القياس والتقويم 2014 وحتى تاريخه مشرفة وحدة التطوير والجودة 2016م وحتى تاريخه A demonstrator, Faculty of Education, Benha University, in 2000 Assistant Lecturer, Faculty of Education, Benha University, 2007 Assistant Professor at Benha University and then Tabuk University in 2011 Associate Professor in 2015 - Professor of Doctor at Benha University in 2021 Supervisor of Mathematics Department, University College of Umluj in 2012 Supervisor of the Scientific Research Unit - and Supervisor of the Measurement and Evaluation Unit 2014 Supervisor of Development and Quality Unit 2016 until to date مشرفة وحدة خدمة المجتمع والتعليم المستمر - ووحدة البحث العلمي

الجدول الدراسي
اليوم المادة الوقت
من إلى
الأحد STAT262- S298- B-1-05 10:00 12:00
الإثنين Office Hour 11:00 13:00
الإثنين STAT311-S377-B-1-02 13:00 14:00
الثلاثاء MATH333 S372-B-1-01 08:00 09:30
الثلاثاء Office Hour 09:30 10:00
الثلاثاء STAT262- S298- B-1-05 10:00 12:00
الأربعاء Office Hour 11:00 13:00
الأربعاء STAT311-S377-B-1-02 13:00 14:00
الخميس MATH333 S372-B-1-01 08:00 09:30
الخميس Office Hour 09:30 11:00
الخميس STAT311-S377-B-1-02 11:00 12:00
الأبحاث والمؤلفات
  • فاعلية إستخدإم المنصات إلتعليمية عن بعد - Black Board في تنمية إلمشاعر الأكاديمية تجاه الرياضيات والانجاز الأكاديمي في ظل جائحة كرونا -19-covid - مجلة تربويات الرياضيات -الجمعية المصرية لتربويات الرياضيات2021م ISSN: 2090- 0562:print ISSN: 2682-4337 :online https://arminjou rnalsekbeg/artic le_81271html
  • فعالية استخدام الفصول الافتراضية المدمجة في نظام Blackboard في ضوء أنموذج دانيال في تدريس برنامج MATHEMATICA وتنمية عمليات العلم والقدرة الإستدلالية والإنجاز الأكاديمي لدى طالبات شعبة الرياضيات - International Journal for Research in Education(IJRE), Volume44, Issue3,vol44-october2020 - https://scholarworksuaeuacae/ijre/vol44/iss3/7/ -
  • تصور مقترح لتطوير مناهج الرياضيات للمرحلة الإعدادية بجمهورية مصر العربية في ضوء المعايير الأمريكية الأساسية المشتركة للرياضيات CCSSM ومدخل STEM التكاملي - مجلة كلية التربية : جامعة بنها –122(31) – ج2 2020م الصفحة 25_89 - https://jfebjournalsekbeg/article_139152html
  • استخدام برنامجGeogebra في تدريس الهندسة والاستدلال المكاني في تنمية مكونات البراعة الرياضية ومهارات التعلم الذاتي لدى طالبات المرحلة المتوسطة المجلة التربوية: جامعة سوهاج - كلية التربية، ج64 ، 936 - 994 10 مايو 2019م أغسطس 2019م ISSN 1687-2649(print ) ISSN 2536-9091(Online) https://edusohagjournalsekbeg/article_44754html
  • استخدام المنصة التعليمية ادمودو Edmodo في تدريس MATLAB وتنمية القدرات الابتكارية المعرفية والوجدانية والتحصيل لدى طالبات قسم الرياضيات بجامعة تبوك مجلة العلوم التربوية والنفسية، جامعة البحرين – عمادة الدراسات العليا والبحث العلمي -المجلد 20- العدد 1 ، ص ص 281- 318 22- فبراير 2018م مارس 2019م ISSN 1726-5231(print) ISSN 1726-3670(online) http://searchshamaaorg/PDF/Articles/BAJepsc/48JepscVol20No1Y2019/jepsc_2019-v20-n1_281-318pdf
  • التطور المهني لمعلمي الرياضيات بمنطقة تبوك في ضوء رؤية 2030 وعلاقته بالممارسات التأملية وفعالية الذات التدريسية مجلة تربويات الرياضيات: الجمعية المصرية لتربويات الرياضيات، مج22, ع1 ، 181 – 231 24-ديسمبر 2018م يناير 2019م ISSN: 2090-0562(print) ISSN: 2682-4337 (online) https://arminjournalsekbeg/article_80927html
  • استخدام الفصل المقلوب" المعكوس" في تدريس الرياضيات المتقطعة في تنمية بعض مهارات التفكير المتشعب ومستويات تجهيز المعلومات لدى طالبات قسم الرياضيات بجامعة تبوك المجلة التربوية جامعة الكويت - مجلس النشر العلمي، مج32, ع127، 279 - 330 1/9/2016م يونيو 2018م ISSN: 1029-810 http://pubcouncilkunivedukw/joe/homearaspx?id=8&Root=yes&authid=2931#
  • استخدام الواقع المعزز في تنمية مهارات حل المشكلات الحسابية والذكاء الانفعالي لدى تلاميذ المرحلة الإبتدائية ذوي صعوبات تعلم الرياضيات بالمملكة العربية السعودية - تم المشاركة ونشر ملخص البحث في مؤتمر التميز في تعليم وتعلم العلوم والرياضيات "التطور المهني - آفاق مستقبلية" والمنعقد في رحاب جامعة الملك سعود مركز التميز البحثي للتطوير تعلم العلوم والرياضيات تاريخ المؤتمر يومي الاربعاء والخميس 14-15/ 8/ 1438 - الموافق 10-11 / 5/ 2017م 9/8/2017م مايو 2017م
  • فاعلية إستخدام استراتيجيات التعلم المنظم ذاتياً في تنمية الأداء التدريسي وفعالية الذات لدى معلمات الرياضيات قبل الخدمة 2015 مجلة تربويات الرياضيات، الجمعية المصرية لتربويات الرياضيات، المجلد 18 العدد 4 ، 2015 م
  • فاعلية استخدام الرحلات المعرفية عبر الويب (Web Quests) في تنمية بعض مهارات التفكير المنطقي والدافعية للانجاز الأكاديمي لدى طالبات قسم الرياضيات بجامعة تبوك 2016 مجلة العلوم التربوية والنفسية، جامعة البحرين مج 17، ع4 ، ص ص 187-228 تاريخ قبول النشر 7/4/2015
  • فاعلية برنامج قائم على صفحات الويب في ضوء نموذج مارزانو لأبعاد التعلم في تنمية بعض مهارات التفكير الإبتكاري والتحصيل لدى طالبات قسم الرياضيات بجامعة تبوك 2016 مجلة العلوم التربوية والنفسية، جامعة البحرين مج 17، ع3 ، ص ص 229-269 (تاريخ القبول للنشر - 16/ أكتوبر/ 2014 م)
  • فاعلية استخدام بعض أنشطة جافا الإلكترونية من خلال الانترنت في تنمية بعض مهارات التفكير الاستدلالي في الهندسة والتحصيل لدى طالبات المرحلة المتوسطة بالمملكة العربية السعودية 2014 المجلة التربوية – جامعة الكويت-مجلس النشر العلمي – العدد 113 – مجلد 29-الجزء الثاني – ديسمبر 2014 - ص ص 363-421،
  • فاعلية برنامج قائم على التعلم المستند للدماغ في تنمية بعض عادات العقل ومفهوم الذات الأكاديمي لدى الطلاب ذوي صعوبات تعلم الرياضيات بالمرحلة الابتدائية 2014 مجلة تربويات الرياضيات، الجمعية المصرية لتربويات الرياضيات، المجلد السابع عشر-العدد الثامن- الجزء الثالث- أكتوبر ، 2014 م
  • فاعلية التعلم المدمج في تنمية بعض مهارات التفكير العليا ومهارات رسم الدوال باستخدام الحاسوب لدى الطالبات المعلمات بقسم الرياضيات 2012 دراسات عربية في التربية وعلم النفس – رابطة التربويين العرب - العدد الحادي والثلاثون – الجزء الثالث- نوفمبر-2012م- ص ص 91 – 134
  • فاعلية برنامج إثرائي في هندسة الفراكتال قائم على العصف الذهني الإلكتروني في تنمية بعض مهارات الحل الإبداعي للمشكلات لدى طلاب كلية التربية شعبة الرياضيات 2011 مجلة تربويات الرياضيات، الجمعية المصرية لتربويات الرياضيات، المجلد الرابع عشر، يوليو، 2011م ، ص ص 59 – 123
  • فاعلية وحدة مقترحة في الهندسة الفراغية قائمة على معايير تعليم الرياضيات في تنمية بعض مهارات الحس المكاني لدى طلاب المرحلة الثانوية، ورقة بحثية مشتقة من رسالة الدكتوراه ومنشورة بمجلة تربويات الرياضيات المجلد الثالث عشر – أبريل 2010م – ص ص 125 – 287
  • فاعلية وحدة مقترحة قائمة على برمجيات الجافا في تدريس الهندسة الفراغية لطلاب المرحلة الثانوية في ضوء قدرتهم المكانية، ورقة بحثية مشتقة من رسالة الدكتوراه ومنشورة بمجلة تربويات الرياضيات المجلد الثالث عشر – أبريل 2010م – ص ص 288 – 312
  • • كتاب منشور : بعنوان التعلم الأكاديمية، دار الزهراء للنشر والتوزيع ، الرياض، المملكة العربية السعودية، 2020م - تأليف مشترك
  • وحدة مقترحة في الرياضيات الحيوية قائمة على نموذج 4MAT لمكارثي لتصويب بعض التصورات الخاطئة للمفاهيم الرياضية وتنمية الاتجاه نحو الرياضيات لدى طالبات قسم التمريض مجلة تربويات الرياضيات: الجمعية المصرية لتربويات الرياضيات، مج22, ع11 ، 184 - 231 سبتمبر 2019م أكتوبر 2019م ISSN: 2090-0562:print ISSN: 2682-4337 :online https://arminjournalsekbeg/article_81271html
  • Using Flipped Classroom in Teaching Discrete Mathematics for Developing Some Divergent Thinking Skills and levels of Information Processing among Mathematics Department Students at University of Tabuk The Educational Journal the Academic Publication Council – Kuwait University, 32(127) –June, pp279-330 2018
  • Using Augmented Reality for Developing Computational problems Solving Skills and Emotional Intelligence among Disabilities Pupils in Learning Mathematics at Primary School in Kingdom of Saudi Arabia (KSA) Arab Studies in Education and Psychology - Arab Educational Association, Egypt, 95, March, pp21-52 3/2018
  • Using Edmodo in Teaching MATLAB for Developing Cognitive and Affective Creative Abilities among Mathematics Department Students at Tabuk University Journal of Educational & Psychological Sciences, JEPS Bahrain, 20(1), 281-318 March/2019
  • Professional Development of Mathematics Teachers in Tabuk in the Light of Vision 2030 and its Relationship with their Reflective Practices and Teaching Self – Efficacy Journal of Mathematics Education, Egypt - Volume (22) Issue (1) January 2019
  • Using Geogebra Program in teaching Geometry and spatial reasoning in developing components of mathematical proficiency and self-learning skills among Prep – Stage students Educational Journal - Sohag University, Egypt - Issue 64 - August 2019
  • A proposed module in biomathematics based on McCarthys 4MAT model to correct some misconceptions of mathematical concepts and develop the Attitude towards mathematics among nursing students Journal of Mathematics Education, Egypt - Volume (22) Issue (11), part 2 October 2019
  • The Effectiveness of Using Blended Virtual Classrooms in Blackboard LMS on the light of the Daniel Model on Teaching Mathematica Program and Development Science Processes, Reasoning Ability and Academic Achievement Among Mathematics Department Students International Journal for Research in Education (IJRE), College of Education, UAE(The United Arab Emirates) University, https://scholarworksuaeuacae/ijre 2020
  • A proposed Vision for Developing the Mathematics curriculum at the preparatory stage in Egypt in the light of the common core state standards of mathematics CCSSM and Integrated STEM approach Journal of the Faculty of Education / Benha University 2020
  • The effectiveness of enrichment program fractal geometry based on electronic brainstorming for developing some creative problems solving skills among mathematics student teachers in faculty of education Journal of mathematics educations, Egyptian organization for mathematics educations, volume 14th,pp 59-123 July, 2011
  • The effectiveness of blended learning on developing some higher- order thinking skills and drawing functions skills by using the computer among mathematics student teacher girls Arab studies in education and psychology—association of Arab educators- number thirty-one – partIII-Nov,2012,pp91-134 Nov, 2012
  • The Effectiveness Of Program Based On Brain-Based Learning For Developing Some Mind Habits And Academic Self-Concept Among Learning Disabilities Mathematics Pupils At Primary Stage Mathematics Educations Journal, Egyptian Association For Mathematics Educations, Vol XVIII- Number VIII Part III October, 2014
  • The Effectiveness of Java E-Activities Through The Internet In Developing Some Reasoning Thinking Skills In Geometry and Achievement Among Prep – Stage Students Educational Journal - Kuwait University - Academic Publication Council – 29 (113) - PART II - pp 363-421 2014
  • The effectiveness of program based on web pages on the light of Marzano’s dimensions of learning Model for developing some Creative thinking skills and Achievement among Mathematics Department students in Tabuk University Search Accepted for publication - Journal of Educational and Psychological Sciences - University of Bahrain 2014
  • The Effectiveness of Using Web Quests in Developing Some Logical Thinking Skills and Academic Achievement Motivation among Mathematics Department Students at Tabuk University Search Accepted for publication - Journal of Educational and Psychological Sciences - University of Bahrain 2015
  • The effectiveness of Using Self- Regulated Learning Strategies for developing Teaching Performance and Self -Efficacy among Pre-service mathematics teachers Mathematics Educations Journal, Egyptian Association For Mathematics Educations, Vol 18- Number 4 2015
  • Levels of statistical thinking among high and low in Academic Achievement of Nursing and Mathematics Department students at University of Tabuk - بحث مقبول للنشر 2024 مجلة جامعة تبوك للعلوم الانسانية والاجتماعية
  • مستويات التفكير الإحصائي لدى طالبات شعبتي التمريض والرياضيات مرتفعي ومنخفضي الإنجاز الأكاديمي بجامعة تبوك، مجلة جامعة تبوك للعلوم اللإنسانية والإجتماعية ، 2024
جوائز التميز
  • المشاركة بأفضل بوستر علمي بعمادة البحث العلمي - والحصول على عدد من البحوث المدعومه من عمادة البحث العلمي جامعة تبوك
  • Participating in the best scientific poster in the Deanship of Scientific Research - and obtaining a number of research supported by the Deanship of Scientific Research, University of Tabuk
المشاريع البحثية
اسم المشروع وصف المشروع
A proposed unit in bio-mathematics for students of the nursing department A proposed module in biomathematics based on McCarthys 4MAT model to correct some misconceptions of mathematical concepts and develop the Attitude towards mathematics among nursing students Journal of Mathematics Education, Egypt - Volume (22) Issue (11), part 2 October 2019
Using Flipped Classroom in Teaching Discrete Mathematics for Developing Some Divergent Thinking Skills and levels of Information Processing aimed to identify the effectiveness of Using Flipped Classroom on Teaching Discrete Mathematics for developing some Divergent thinking skills and The levels of information processing The study sample consisted of (40) students of fourth year at mathematics department at university College of Umlooj at university of Tabuk in Kingdom Of Saudi Arabia (KSA) The researcher prepared list of Divergent thinking skills which includes (Realize new relationships - reclassification - installation and authoring) She prepared tools of the study which consists of (Divergent thinking skills test, Achievement test, and levels of information processing Scale) The researcher regulated Study tools statistically She applied pre- Divergent thinking skills test, and level of information processing Scale on the group of the study Moreover, she taught the instructional content by using Flipped Classroom According to teacher’s manual guide, the researcher applied study tools on the study group after teaching Hence, she collected and statistical analyzed of the data The findings of the study indicated that, There is effectiveness of Flipped Classroom on Teaching Discrete Mathematics for developing some Divergent thinking skills, Achievement in Discrete Mathematics and The level of information processing among mathematics department students at University of Tabuk (the study group) There is a positive , strong relationship and statistically significant between Divergent thinking skills, Achievement in Discrete Mathematics and levels of information processing among mathematics department students at University of Tabuk (the study group)
Using Augmented Reality for Development Computational problems Solving Skills and Emotional Intelligence among Disabilities Pupils in Learning Mathematics at Primary School in Kingdom of Saudi Arabia (KSA) This Study aimed to identify Using Augmented Reality for Develoment Computational proplems Solving Skills and Emotional Intelligence among Disabilities Pupils in Learning Mathematics at Primary School in Kingdom of Saudi Arabia (KSA) , the study sample consisted of (30) students of Elementary School Students with Learning Disability Mathematics in Tabuk in Kingdom Of Saudi Arabia (KSA) ( (15= Experimental group , 15= control group) Then prepare a list of skills to solve computational problems included five skills (identify the necessary information on the matter - determine the required - determine the appropriate computational and mathematical operations - calculations required properly - creating output) ,The researcher prepared the study tools which consists of (Computational proplems Solving Skills test, Emotional Intelligence Scale) The researcher regulated Study tools statistically, and applied pre- Tools on the group of the study Moreover, she taught the instructional content by using Augmented Reality, According to teacher’s manual guide Using a form Abdellatif El gazaer (2013) for the design of educational innovations for e-learning and distance education (third edition), where the model consists of five stages:( Analysis، Design ، Production and Construction ، Evaluation، Use), and applied study tools on the study group after teaching Hence, she collected and statistical analyzed of the data The findings of the study indicated that: The effectiveness of Using Augmented Reality for Develoment Computational proplems Solving Skills among Disabilities Pupils in Learning Mathematics at Primary School in Kingdom of Saudi Arabia (KSA), (the study group) The effectiveness of Using Augmented Reality for Develoment Emotional Intelligence among Disabilities Pupils in Learning Mathematics at Primary School in Kingdom of Saudi Arabia (KSA), (the study group)
Using Edmodo in Teaching MATLAB for Developing Cognitive and Affective Creative Abilities among Mathematics Department Students at Tabuk University This Study aimed to identify Using Edmodo in Teaching MATLAB for Developing Cognitive and Affective Creative Abilities among Mathematics Department Students at Tabuk University, the study sample consisted of (42) students of fourth year at mathematics department at University College of Umlooj at Taluk University in Kingdom of Saudi Arabia (KSA) The researcher prepared list of Cognitive and Affective Creative Abilities and prepared tools of the study The researcher regulated Study tools statistically She applied tools of the study Moreover, she taught the instructional content by using Edmodo According to teacher’s manual guide, the researcher applied study tools on the study group after teaching Hence, she collected and statistical analyzed the data The findings of the study indicated that, There is effectiveness of using Edmodo on Teaching MATLAB for developing some Cognitive and Affective Creative Abilities, Achievement in MATLAB among mathematics department students at University of Tabuk (the study group) There is a positive , strong and statistically significant relationship between Cognitive and Affective Creative Abilities and Achievement in MATLAB among mathematics department students at University of Tabuk (the study group)
معلومات التواصل
البريد الإلكتروني : sgoda@ut.edu.sa
0590653824